torsdag, november 10, 2005

Goes political

Ok.. Folkpartiet har gjort det igen. Imorse när jag som vanligt strök lite kläder så lyssnade jag på P3 som intervjuade Lars Leijonborg. FP drar (inte helt otippat) paralleller mellan oroligheterna i Paris (och andra städer) med "problem förorterna" (som de hade någon akronym för) kring våra storstäder i sverige.
Det var tre nyckelfaktorer som han poängterade för dessa områden:
1. Hög arbetslöshet bland dom vuxna. Uppemot 50%.
2. Dåliga resultat i skolorna
3. Lågt valdeltagande.
Detta (rätt enligt mig) påpekar han skapar utanförskap och risk för desperata livssituationer hos människor vilket i förlängningen precis som i andra städer i europa gör att människor behöver få ut sin desperation på något sätt.
Jag håller med mitt gamla favoritparti (Bengt var bäst) så här långt MEN, vad har då FP för åtgärdsplan för att undvika detta? JO, tre (3)ggr så många närpoliser, så att invånarna i denna typ av förorter ser att det finns ett rättsväsende ifall de skulle få för sig att göra någonting.
Om moderaterna för några år sedan hade uttalat sig på detta sätt hade jag skämts för att vara svensk, att du FP har dessa åsikter gör att jag bara försöker ignorera det hela och hoppas att det är ett skämt. Inte ens ny demokrati hade ju haft detta på sin agenda!!!!
Jag anser att fler poliser bör få jobba som just poliser, men anledningen till det är att bl.a få tid och resurser till att punktmarkera de 40 talet personer som i sverige tydligen är kapabal att råna värdetransporter etc.

OCH, vad har nu fransmännen för plan för att undvika detta i framtiden? JO, att alla dömda icke-fransmänn ska kastas ut ur Frankrike.. HEJJA.. det kommer förmodligen föda goda medborgare i det land de hamnar i, och inte ursinniga/frustrerade potentiella terrorister!!? (obs ironi)

1 kommentar:

Annika sa...

Håller helt med. Fler poliser i förorten kommer inte att lösa problemen.