torsdag, augusti 28, 2008

Musiksmak - ett erkännande

Det finns ämnen jag tror att min fru inte vill att jag tar upp på min blogg.. Det gamla vanliga, sex, ex, sex med ex, ungdomssynder, min musiksmak.

Jag lovar att inte ta upp fyra av dem.

Det har startat en ny radiostation i stockholm som heter Radio 107.5. "undernamnet" är Stockholms enda dansgolv.. det tycker jag är lite märkligt namn på en radiostation, jag förstår vad de menar, men finns det inte.. äsch, vi lämnar det därhän.
Musiken de spelar är det viktiga, det är ju min musik. Jag vet, det finns de som har hoppats och önskat att jag aldrig skulle ta dessa ord i munnen, men likt ibland måste man strunta i vad omgivningen tycker, även om jag gör vissa lite besvikna.

Under senaste halvåret har jag samlat ihop musik till min Ipod, mestadels rippat cd skivor från tiden då man köpte musik iform av hårdvara. Egentligen har jag inte reflekterat över att alla de låtar jag letat efter har legat i samma genre, men när jag snubblade över denna radiostation och noterade att de radade upp låt efter låt som jag blir glad till så inser jag att det nog är dansmusik som ligger mig varmast om hjärtat, inte den typen som ligger på svensktoppen dock. Sorry hårdrock, du var en av de viktigaste grunpelarna under uppväxten, men sen den dagen när Ann-Sofi vände sig om till mig i bussen på väg från skolan och spontat reagerade "det här trodde verkligen inte jag att du lyssnade på Tobbe" när hon fick höra nått gitarrsolo från Dave Murray i Iron Maiden eller liknande har vi likom vuxit ifrån varandra. Absolut kommer du och går i mitt liv, särskillt som jag är gift med en som har valt dig som sin musikstil, och det är stundtals riktigt skönt med tung musikalisk hårdrock, men hey, måste jag välja så åker du ut.

Vi var nyligen på hårdrockskonsert ju, och det var skitkul. Takida är grymt bra insåg jag (hade nog inte så nogat noterat vilka låtar jag fingrade i takt till på ratten) och det var väldigt kul att se hur mycket de uppskattar att stå på scenen i stockholm.
Men som lilla V's pappa svarade när jag frågade om vi sågs på konserten, Nej, de har spelat in en ballad, man spelar inte in ballader... Hårda bud kan jag tycka, men skön inställning från en företagsrådgivare på en av de största bankerna i sverige.

En annan sak jag konstaterar är att jag dras till musik med starka kvinnliga sångare, men nu börjar det bli för utlämnande, håll till godo med lite bra musik istället.. .

Katy Perry



Guru Josh Project



Alex Gaudino

Inga kommentarer: