fredag, december 15, 2006

Jag förstår inte att andra inte förstår

POLITIK:

När ska Anders Borg och regeringen förstå att det handlar om solidaritet när fackförbunden skriker om förändringarna i a-kassan. Anders är förvånad för att fackförbunden är uppretade när de flesta medlemmarna i LO får det bättre på hans sätt att räkna, men jag blir väldigt förvånad själv att inte Anders Borg förstår att LO och fackföreningarna arbetar för solidaritet.

Jag är inte med i facket för att vinna mesta möjliga på det själv. Det mesta tyder på att jag tillhör kategorin som skulle tjäna mer (kortsiktigt, men facket skulle urholkas och möjligheterna att påverkar min arbetsmiljö skulle minska långsiktigt) på att stå utanför, men för mig handlar det om att så många som möjligt ska ha det så bra som möjligt.
Då spelar det ingen roll om jag får tusen eller fem tusen mer i plånboken efter förändringar i avgifter/skatter när jag vet att arbetslösa människor får det ÄNNU sämre än de har idag.

Att föra en politik där de som arbetar har det bra är inte lite populistiskt, när nästa lågkonjuktur kommer ställs politiken på prov och då gäller det att man inte ställs arbetslös...

Inga kommentarer: