söndag, juli 29, 2007

Trängelskatten - vad var det jag sade känsla

DN artikel som jag inte kunnat skriva bättre själv.. synd bara att de inte har med miljöargumenten, det trodde jag fler skulle hoppat på nu när opinionen vänt till miljöns fördel.. Hela artikeln går att läsa här: Mullret som tystnade


"Filippa Reinfeldt, tidigare
moderat kommunalråd i Täby (där 65,8 procent av väljarna röstade nej), i dag landstingsråd i Stockholm, var flitigt i elden inför folkomröstningen.

I SVT slog hon bland annat fast att det till stor del var kvinnor med låga inkomster som skjutsade sina barn till fotbollsträning eller som åkte och storhandlade på lågprisvaruhus som skulle drabbas av trängselskatten. Gång på gång vurmade hon just för de lågavlönade kvinnorna.

Samma dag som maken Fredrik Reinfeldt i DN presenterade alliansens uppgörelse skickade hon ut ett pressmeddelande från Täby att hon nu var positivt inställd eftersom skatten var kopplad direkt till en utbyggnad av kringfartsleder.

(Anna Wersäll, biträdande regiondirektör och trafikexpert på Stockholms handelskammare, tillika ettrig lobbyist. Vi har räknat ut att det skulle ta 100 år att finansiera Förbifart Stockholm med hjälp av trängselskatt, säger hon.)


- Kanske börjar politikerna i dag försiktigt att manipulera historien som man brukar göra. Nu kan det heta att "egentligen var jag ju tveksam", och går de ännu längre tillbaka kanske de kan hitta ett yttrande om att de i själva verket var positivt inställda, säger Rune Premfors, professor i statskunskap vid Stockholms universitet."

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vägtullar löser inga trafikproblem. Det räcker bara att besöka Oslo för att bli övertygad om det.
Att finansiera framtida projekt? Javisst, men en undrar då bara vad ska vi med skatten på motorfordon till då??
Jag tycker det vore ärligare att tala om sanningen för folk, och inte hela tiden idiotförklara medborgarna

Anonym sa...

Funkar kanonbra i London med "utsläppsavgifter"/tullar. Ibland tror man att vägarna i själva verket är gågator. ^^_

Anonym sa...

1. Trängselskatten fungerade utmärkt till det den var avsedd för, dvs minska/jämna ut topparna i biltrafiken, under testperioden.

2. Folkomröstningen angavs på förhand gälla stockholms kommun. Att sedan kranskommuner har egna små omröstningar är helt irrelevant. Att artikeln i DN missat detta säger ganska mycket om journalistens kompetens och egna uppfattning i frågan. Vidare så är det så att folkomröstningar i sverige endast är av rådfrågande natur och inget politiker måste följa.

3. Gnäll kommer väl mest från de personer som av egoistiska skäl tycker det är jobbigt att betala. Mitt tips är då att åka tunnelbana istället.

Anonym sa...

att jämföra Stockholm med London är lika bra som att jämföra Stockholm med Umeå, Lund eller Gävle.
Där har de trafikproblem också och ska finansera några vägar. Det ska byggas biltullar där eftersom det har fungerat så himla bra i Stockholm...

Och vill man ha gågator, inte vägar, skall man förbjuda all biltrafik.

Anonym sa...

Det var inte tanken att vägtullar ensamt skulle lösa trafikproblemen i stockholm... det var en del (om än viktig) i ett omfattande program. Minns ni exempelvis att man enkelt löste upp köerna på essingeleden för några år sedan genom att utöka antalet filer till tre genom att dra om linjerna!? Det tog iofs inte lång tid innan köerna var där igen, men ett tag var det väldigt skönt att åka på essingeleden. Vägtullarna var som sagt en del av många projekt, där utbyggnaden av kollektivtrafiken, billigare biljettpris för kollektivtrafiken, utbyggnad av gratis infartsparkering, citybanan för att minska trycket med långtradare m.m m.m Nu har borgarna kommit på att progjekten ett efter ett är en nödvändighet och ändrat sin attityd alldeles otroligt efter att de fått makten, det enda bra att de nu styr är att vi slipper den extrema ettrighet de belastade hela landet med när de satt i opposition, nu hör man mest lite mummlande och man anar att de skulle titta ner och sparka med foten i gruset om de inte hade asfalterat marken.

Inget enskilt projekt kommer lösa det problem som diskuteras i folkmun, dvs bilköer. Dock måste man hela tiden hitta nya alternativ till att minska biltrafiken sålänge den är miljöförstörande.

Jag åker bil dagligen från södra till norra sidan, sitter i mina köer men vet att jag har ett förträffligt alternativ nämligen kollektivtrafiken så jag tänker inte klaga. Stan åker jag inte igenom då det kostar pengar.