tisdag, november 25, 2008

Födelsedagspresent

I söndags genomförde jag min födelsedagspresent. Tillika årets julklapp.
Presenten var "Aktiv matlagning Gourmetkväll". Det var Rent a chef som höll i evenemanget som genomfördes i deras lokaler på södermalm.
Kocken som höll i det hela hade fått hoppa in sent och var inte 100% förberedd och kändes inte helt intrimmad för tillställningen, men han blev bättre vart efter och satt inne med lite spännande kunskaper.
Kvällen innan hade han f.ö varit hemma hos ett par och lagat middag, förutom matlagningen fick han ta hand om deras lilla barn medans de åt.. Frågan är om man kan släppa köket vind för våg för en okänd människa, om inte annat skulle jag vara för nyfiken på vad han(hon) höll på med.

Själva matlagningen var inte speciellt svår, jag fick tillaga en tiramisu som blev lyckad. Min "kollega" misslyckades fullständigt med den egengjorda vanilsåsen, däremot fick jag insyn i hur extremt enkelt det är att göra en egen, bara man vispar medan den står på värmen.

Middagen bestod till slut av:
-Rödbetscarpaccio med ruccola, pinjenöttet, olivolja, slat & peppar
- Svamprisotto som var gudomligt god. Tyvärr fick jag inte vara med och göra den, vet bara att de bytte ut grönsaksbuljongen mot höns dito..
- Pasta med fisk och skaldjur som var gudomligt god. Även denna missade jag hur den tillagades, förutom lite skaldjur som jag fick steka.
- Tiramisu med glaserad annanas (färks som kryddats med socker och svartpeppar) och vaniljsås som blev väldigt tunn och lite smakfattig.

Vin serverades till detta, vitt raktig igenom. Det som lever sig kvar var den Cider som serverades i champagneglas när vi kom dit. Jättehäftigt med så mycket äppeldoft.

Jag frågade om ett par burkar Texturas som jag såg i köket, det är någt av det häftigaste som hänt matvärlden någonsin och kommer bli stor i framtiden skulle jag tro (om det utvecklas och blir lite enklare att hantera)
Produkterna kommer från el Bulli som är en trestjärnig restaurang i Spanien som klassats som världens bästa tre år i rad. Vad det i korthet går ut på är att man tagit fram en serie produkter som kan ändra konsistens och egenskaper hos mat och på så vis kunna ta fram ganska överraskande saker..



Jag är jättenöjd med presenten och hoppas på fler sådana i framtiden. Eller så kanske man bjuder hem en kock när man har lite kompisar över..




Inga kommentarer: